Δευτέρα 1 Απριλίου 2024

Πώς κτίζουμε επισημονικό τρόπο σκέψης;

Manolis Kousloglou
Το mystery tube, βοηθά στην κατανόηση των επιστημονικών διαδικασιών ή της Φύσης της Επιστήμης (μπορεί να αξιοποιηθεί και διαφορετικά).
Μια προτεινόμενη δραστηριότητα:


1. Ξεκινήστε τη δραστηριότητα τραβώντας δύο σχοινιά μπρος-πίσω, το ένα ακριβώς απέναντι από το άλλο. Αυτό θα κάνει τους μαθητές να πιστέψουν ότι ένα μόνο σχοινί τραβιέται μπρος-πίσω.
2. Συζητήστε ότι όταν οι επιστήμονες κάνουν παρατηρήσεις σχετικά με γεγονότα, συχνά διατυπώνουν υποθέσεις σχετικά με την αιτία αυτών των γεγονότων. Προσπαθούν να εξηγήσουν τον υποκείμενο μηχανισμό που προκαλεί το γεγονός.
3. Ζητήστε από τους μαθητές να κάνουν μια υπόθεση σχετικά με τη σύνδεση των σχοινιών στο εσωτερικό του σωλήνα.
4. Τραβήξτε ένα από τα σχοινιά που δεν είναι ακριβώς απέναντι από το τεντωμένο σχοινί προκαλώντας την υποχώρηση του. Συνεχίστε να τραβάτε αυτά τα δύο σχοινιά μπρος και πίσω. Αυτό θα κάνει πολλούς από τους μαθητές να αναθεωρήσουν την αρχική τους ιδέα για το πώς συνδέονται τα σχοινιά στο εσωτερικό του σωλήνα.
5. Εξηγήστε ότι όταν οι επιστήμονες κάνουν νέες παρατηρήσεις που έρχονται σε αντίθεση με την αρχική τους υπόθεση, πρέπει να τροποποιήσουν ή να αλλάξουν εντελώς την αρχική τους υπόθεση.
6. Εξηγήστε ότι οι επιστήμονες εκτελούν πειράματα ή κάνουν περισσότερες παρατηρήσεις για να ελέγξουν τη νέα ή τροποποιημένη υπόθεσή τους. Αυτή η διαδικασία πειραματισμού και τροποποίησης της υπόθεσης πρέπει να συνεχίζεται μέχρι μια υπόθεση να μπορεί να εξηγήσει όλα τα παρατηρούμενα δεδομένα.
7. Πείτε στους μαθητές να καθοδηγήσουν τι θα κάνετε στον μυστηριώδη σωλήνα (αυτό αποτελεί το πείραμα). Συνεχίστε αυτή την αλληλεπίδραση μέχρι οι μαθητές να πιστεύουν ότι έχουν μια υπόθεση που εξηγεί όλες τις παρατηρήσεις, σχετικά με το πώς συνδέονται τα σχοινιά στο εσωτερικό του μυστηριώδους σωλήνα.
8. Συζητήστε πώς είναι αδύνατη η δυνατότητα παρατήρησης των υποκείμενων μηχανισμών που ευθύνονται για ορισμένα γεγονότα. Προκειμένου να ελέγξουν τις υποθέσεις τους σχετικά με έναν υποκείμενο μηχανισμό, οι επιστήμονες συχνά κατασκευάζουν ένα μοντέλο για να προσομοιώσουν τον μηχανισμό, ώστε να αναπαράγουν τα αποτελέσματά του. Τα μοντέλα αυτά κυμαίνονται από μαθηματικά μοντέλα έως μηχανικά μοντέλα.
9. Μοιράστε χαρτονένιους σωλήνες από χαρτί υγείας, ψαλίδι και σπάγκο. Πείτε στους μαθητές να ελέγξουν την υπόθεσή τους κατασκευάζοντας ένα μηχανικό μοντέλο που μιμείται τη συμπεριφορά του μυστηριώδους σωλήνα.
10. Ζητήστε από τις ομάδες των μαθητών να μοιραστούν τις υποθέσεις και τα μοντέλα τους με την υπόλοιπη τάξη. Συζητήστε πώς αυτό απεικονίζει την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία της επιστημονικής κοινότητας. Μην αποκαλύψετε πώς συνδέονται στην πραγματικότητα τα σχοινιά!!!

Mystery-Tube.pdf

 https://drive.google.com/file/d/1UbP1H6us62nNnrz0mSAHOryshfGb-kX5/view?usp=sharing

---------------

Mystery tubes 


=============

Blogger:...είχα την τύχη να δουλέψω για τρία χρόνια στην Εστία Επιστημών Αττικής.  Ένα έκθεμα ήταν και ένας  κεκλιμένος σωλήνας, από την κορυφή του οποίου άφηνες να κυλίσει μια μεταλλική σφαίρα, η οποία έβγαινε στον ένα από τους δυο  μικρότερους σωλήνες που κατέληγε ο μεγάλος σωλήνας. Οι μαθητές καλούνταν να ...μαντέψουν  από ποια πλευρά θα βγει η σφαίρα.  Εκεί αναπτυσόταν ένας γόνιμος διάλογος, αφού οι μαθητές προσπαθούσαν να δικαιολογήσουν τις απόψεις τους... Στο επόμενο στάδιο,οι μαθητές καλλούνταν να επαναλάβουν πολλές φορές το πείραμα και να καταγράψουν το αποτέλεσμα... Από μια  στιγμή και μετά οι καταγραφές αποκάλυπταν μια κανονικότητα στη συμπεριφορά της σφαίρας, πράγμα που επέτρεπε την εξαγωγή κάποιου νόμου.  Στη συνέχεια ο νόμος έμπαινε σε ...δοκιμασία για την αξία του και εκεί έβλεπες τα μάτια των μαθητών να λάμπουν αφού μπορούσαν να προβλέψουν με σιγουριά το αποτέλεσμα της πτώσης της σφαίρας και  όχι πιθανολογώντας.  Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές μάθαιναν τα επιστημονικά βήματα ενώ συνάμα  μπορούσε να περάσει κανείς αξίες  όπως η μεθοδική εργασία, η επιμονή, η διαχείρηση του λάθους....

Ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες θέσεις που υπηρέτησα....

Δεν υπάρχουν σχόλια: