Όταν είσαι στο χώρο της εκπαίδευση κοντά 40 χρόνια και έχεις δουλέψει σε πολλές βαθμίδες (Γυμνάσιο - Λύκειο - Πανεπιστήμιο) ... μπορείς - έχεις το δικαίωμα να καταθέσεις μια άποψη, μια θέση που προκύπτει από την εμπειρία σου και τη διαίσθησή σου.
Τα τελευταία πέντε χρόνια καταγράφω μεγάλο αριθμό μαθητών με μαθησιακά προβλήματα. Δεν είμαι ειδικός, γι' αυτό κωδικοποιώ το πρόβλημα ως εξής: Το γραπτό των μαθητών γίνεται όλο και πιο "φθηνό" - ελλιπές. Η ικανότητα των μαθητών να γράψουν, να περιγράψουν ακόμα και το προφανές συνεχώς βαίνει μειούμενη. Στα 100 γραπτά μόνο στα 20 μπορείς να βρεις προτάσεις πλήρης, που δείχνουν ότι οι μαθητές έχουν καταλάβει αυτό στο οποίο αναφέρονται.
Με τον ρυθμό που καταγράφεται αυτή η πτώση, φοβάμαι ότι σε λίγο η πλειοψηφία των μαθητών του Γυμνασίου δεν θα έχει την ικανότητα να γράψει και άρα να αφομοιώσει στοιχειώδεις γνώσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν φτωχό λεξιλόγιο και δεν σας κρύβω ότι το μάθημα της Φυσικής που προσπαθώ να διδάξω γίνεται μάθημα γλώσσας, αφού θα πρέπει να εξηγήσω λέξεις καθημερινές που δεν είναι αυτονόητο ότι είναι κτήμα των μαθητών, αν δεν τις έχουν κατανοήσει στρεβλά!
Η γλωσσική πενία φαίνεται από την ανικανότητα των περισσοτέρων μαθητών να κατανοήσουν το κείμενο των βιβλίων τους και έτσι τα παιδιά αυτά είναι στην πραγματικότητα αβοήθητα, αφού το σχολικό βοήθημα - βιβλίο είναι ακατανόητο! Να γιατί έχει αξία να ακούσετε τον κ. Παπαμαρινόπουλο. Δίνει κάποιες απαντήσεις σχετικά με την γλώσσα και με τη διδασκαλία της.
Και τι μπορεί να φταίει γι' αυτήν την εξέλιξη.
Φαίνεται ότι είσοδος των υπολογιστών, με τα παιχνίδια τους, δεν βοήθησε τα παιδιά, μάλλον ζημιά έχουμε να καταγράψουμε. Αλλά εκεί που το κακό παράγινε είναι με τον ερχομό των κινητών, με όλες τους εφαρμογές που κλέβουν χρόνο και ενδιαφέρον των μαθητών. Το κινητό διαμόρφωσε ένα νέο τύπο μαθητή, έναν νέο ανθρωπότυπο μπροστά στον οποίο το "παλιό" σχολείο είναι ξεπερασμένο. Η ικανότητα εστίασης των μαθητών έχει πέσει κατακόρυφα και τα 45 λεπτά του μαθήματος μπορεί να μεταφράζεται σε άπειρο δυσβάστακτο χρόνο, τον χρόνο του κινητού και των παιχνιδιών στον υπολογιστή.
Η ζημιά φαίνεται τώρα, μετά από δυο χρονιές σχεδόν χαμένες για τα παιδιά λόγω των απανωτών εγκλεισμών και την απουσία ανακεφαλαιωτικών εξετάσεων, ένα πρόβλημα που ως κύμα θα μεταφέρεται αν δεν έχει φθάσει ήδη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου