Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018

Σ. Τραχανάς:Η κοινωνική διάσταση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών

Εξαιρετική ομιλία του Σ. Τραχανά. Γιατί είναι σημαντικό να διδάσκονται τις φυσικές επιστήμες όλοι οι μαθητές και μελλοντικοί πολίτες;
Οι τρείς στόχοι κατά τον Σ. Τραχανά:


α. καταπολέμιση του επιστημονικού αναφαλβητισμού. Οι πολίτες καλούνται συνέχεια να λάβουν θέση για διάφορα θέματα χωρίς να έχουν αναπτύξει την ικανότητα να διακρίνουν αν μία θέση είναι επιστημονική ή όχι:

  • η χημική ρύπανση
  • η καταστροφή του ατμοσφαιρικού όζοντος
  • η πυρηνική ενέργεια ( Τσέρνομπιλ, Φουκοσίμα κλπ)
  • τα πυρηνικά κατάλοιπα
  • τα μεταλλαγμένα προιόντα
  • η κλωνοποίηση οργάνων
  • οι παρερνέργειες των κινητών τηλεφώνων


β. η διάδοση της επιστημονικής νοοτροπίας- της επιστημονική στάσης απέναντι στα πράγματα

Δηλαδή της αντίληψης ότι πάνω από τις γνώμες και τις πεποιθήσεις μας είναι τα γεγονότα. Κι ότι πρέπει να είμαστε διαρκώς ανοικτοί στο ενδεχόμενο να έχουμε κάνει λάθος. Η επιστημονική νοοτρόπια- αυτή που δίνει προτεραιότητα στα γεγονότα και εμπεριέχει την αμφιβολία ως συστατικό της στοιχείο- είναι το πιο αποτελεσματικό αντίδοτο στον φανατισμό και τη μισαλλοδοξία που φαίνεται να απειλούν ξανά τον ανθρώπινο πολιτισμό όπως πολλές φορές στο παρελθόν.
Δεν υπάρχει τίποτα πιο απελευθερωτικό από την ιδέα ότι το δίκιο δεν είναι μόνον δικό μου.
Το πιο πολύτιμο που μπορεί να δώσει η παιδεία είναι την ανοιχτή σκέψη.
Η επιστήμη πάντα οδηγείται από το πείραμα.
Η επιστήμη αν διδάσκεται σωστά, αν διδαχθούν επεισόδια από την ιστορία της επιστήμης, οδηγούν στην ανοιχτή σκέψη. Ένα πολύ ωραίο παράδειγμα που αναφέρει από την ιστορία της επιστήμης είναι οι θεωρίες που υπήρχαν για το Σύμπαν πριν την εύρεση της κοσμικής ακτινοβολίας υποβάθρου, δηλαδή η θεωρία της σταθερής κατάστασης και η θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης. Όταν έγινε η ανακάλυψη την επόμενη μέρα όσοι υποστήριζαν την σταθερή κατάσταση παραδέχθηκε ότι έκανε λάθος και ότι η άλλη πλευρά είχε δίκιο!

γ. η διάδοση του επιστημονικού πολιτισμού

Οι άνθρωποι συμφωνούν σε ένα τρόπο να λύνουν τις διαφωνίες τους μόνον στον χώρο της επιστήμης.  Η λύση είναι η προσφυγή στο πείραμα.
ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: