Δευτέρα 1 Ιουνίου 2015

Το μάθημα της πολύπλοκης σκέψης

Ο Γάλλος φιλόσοφος Εντγκαρ ΜορένΤο κείμενο που ακολουθεί είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του 94χρονου σήμερα Γάλλου φιλοσόφου Εντγκάρ Μορέν «Enseigner à vivre. Manifeste pour changer l’ education» (Actes Sud/Play Bac, 2014).

Ο Γάλλος φιλόσοφος Εντγκάρ Μορέν
Το ζήτημα της αλήθειας, που είναι το ζήτημα του λάθους, με βασάνιζε ιδιαίτερα ήδη από τα πρώτα εφηβικά μου χρόνια. Εγώ δεν είχα κληρονομήσει μια κουλτούρα από την οικογένειά μου.

Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

Πεθαίνουμε σαν χώρα…

Δραματική εξέλιξη στο δημογραφικό  

ΘΑΝΑΣΗΣ ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΤΗΣ  

Χωριά με 0, με 10, άντε με 100 κατοίκους. Η πολυπληθέστερη ομάδα οικισμών στην Ελλάδα. Έρημα χωριά, γέροντες που πεθαίνουν μονάχοι τους, σπίτια και περιουσίες που ρημάζουν, κλειστά σχολεία, γήπεδα χορταριασμένα που περιμένουν τους νέους, οι οποίοι ποτέ δεν ήρθαν.

Κυριακή 26 Απριλίου 2015

ΕΝΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΣΘΟΝΙΑ ΤΟΣΟ… ΜΑΚΡΙΑ

12 νηπιαγωγοί, 8 βοηθοί, καθηγήτρια μουσικής, καθηγήτρια γυμναστικής, λογοθεραπεύτρια, διευθύντρια, υποδιευθύντρια, οικονομική διευθύντρια, υπεύθυνη κουζίνας, δυο μαγείρισσες για 137 παιδιά. Αυτοί είναι οι αριθμοί του Klaabu kindergarten. Βρίσκεται στην Εσθονία σε μια χώρα με 1.300.000 κατοίκους. Η νηπιαγωγός Μαρία Σκορδύλη βρέθηκε εκεί στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ κατέγραψε εικόνες και μεταφέρει μια εκπαιδευτική πραγματικότητα που μοιάζει τόσο μακρινή για την Ελλάδα. Eδώ η ξενάγηση.
 
 

Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Ο δάσκαλος που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται: από τον Celesten Freinet στο σχολείο της κοινότητας

Χαράλαμπος Μπαλτάς    
Η δυνατότητα να υποστηρίξουμε σήμερα το δημόσιο σχολείο, έναντι της κρυφής ή φανερής ιδιωτικοποίησης ή ακόμη περισσότερο έναντι της κατ’ οίκον διδασκαλίας, αποκτά ιστορική προοπτική στην ελληνική κρίση (2010 -) και την έξοδο απ’ αυτή, μέσα από την αντιπροσώπευση μιας αριστερής κυβέρνησης.

Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

Παραμυθία και απάντηση

Του ΔΗΜΗΤΡΗ Α. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ


Ζούμε σε έναν κόσμο όπου κάποιοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη ζωή μέσα από μια επίπλαστη, πέρα για πέρα ψεύτικη εικόνα, αυτή που τους προσφέρεται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και την καταπίνουν αμάσητη, επειδή η πραγματικότητα που ζουν δεν μπορεί να τους προσφέρει κάποια διαφορετική διέξοδο, μια κάποια χαραμάδα προς την κατανόηση του κόσμου, τον αυτοσεβασμό τους.

Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015

Μια μέρα σε ένα σχολείο της Φινλανδίας

Συχνά ακούγεται πως το Φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από τα καλύτερα του κόσμου. Τι είναι όμως αυτό που το κάνει ξεχωριστό; Πόσο διαφέρει από το δικό μας; Τι μαθήματα διδάσκονται; Δίνει ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς να καινοτομήσουν; Τι μέσα έχουν στη διάθεση τους; Ποιος ο ρόλος των μαθητών;


Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014

Εγγραφές που έγιναν το 2002...

Ευτυχώς που πολλές παλιές εγγραφές στο Ιnternet, κάποιοι τις αποθηκεύουν και δεν χάνονται. Τα παλιά geocities που έδιναν χώρο - δωρεάν - για τη δημιουργία Site "έκλεισαν" αλλά όλο το περιεχόμενο μεταφέρθηκε. Οπότε από το:http://www.geocities.com/gutsi1/ πήγαμε  στο http://www.oocities.org/gutsi1/. Από τις εγγραφές τότε - 2002 - έχει αξία να ξαναδούμε κάποιες: http://www.oocities.org/gutsi1/2002.htm 
...όπως υπογράμμισα στο βιβλίο μου: "Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εθνών", η ικανότητα διατήρησης ενός πλεονεκτήματος μέσω φθηνού εργατικού δυναμικού ή και μέσω οικονομιών κλίμακος αναφέρεται στα παλιά "παραδείγματα". Τα παραδείγματα αυτά έχουν ξεπερασθεί. Σήμερα, ο μόνος τρόπος να πετύχει κανείς ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι μέσω καινοτομιών και βελτιώσεων. (Τούτο βέβαια απαιτεί εκπαίδευση υψηλού επιπέδου)
(Michael Porter) Από την ενότητα: Δημιουργώντας τα πλεονεκτήματα του μέλλοντος
Σχόλιο 1: Χώρες όπως οι Δανία και η Γερμανία διακρίνονται για τις πολλές εξαγωγές προϊόντων τους, παρ' ότι έχουν τουλάχιστον διπλάσιο εργατικό κόστος απ' ότι οι Ελλάδα. (Για τους Δανούς: ονομάζονται και "μυελοπώλες" του βορρά).
Σχόλιο 2: Αν σήμερα βασίσεις την ανάπτυξή του στο φθηνό εργατικό δυναμικό, πρέπει να περιμένεις ότι κάθε χρόνο να κατεβάζεις τον πήχυ των εργατικών απαιτήσεων, αφού κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι εργατικό δυναμικό άλλων χωρών θα διεκδικεί το "κομμάτι" που τώρα εσύ καλύπτεις. (Μ΄άλλα λόγια αν διάλεξες τον "πάτο" από οκνηρία αυτό σημαίνει ότι έτσι δεν εξασφάλισες ούτε την ησυχία σου).
08/04/2002 gutsi1@yahoo.com (δεκτά σχόλια στην παραπάνω προβληματική)